בלוג ספורט ואורח חיים בריא מאת נעמי בדוש

על ההבדל בין כולסטרול טוב לכולסטרול רע

זמן קריאה: 2 דקות
תוֹכֶן הָעִניָנִים

הכולסטרול כאשר הוא גבוה וכן שומנים בדם הם שני מצבים לא רצויים, שמומלץ להימנע מהם ככל שניתן. יחד עם זאת, חשוב לדעת שישנם שני סוגים של הכולסטרול, כאשר זה הטוב הוא חיוני ואף חשוב לנו. יש לא מעט דרכים להוריד את הכולסטרול הרע, אך לפני שבוחרים בכך, כדאי לבצע בדיקת דם מקדימה, המסייעת בקבלת הנתונים הנדרשים, ביניהם ערכי הכולסטרול השונים. 

מה זה כולסטרול

כאשר מדברים על הכולסטרול מתכוונים לאחד ממרכיבי השומנים בדם, לחומר שהינו בעל מרקם שמנוני. חומר זה אחראי, בין היתר, על ייצור תאים, בניית הדפנות שלהם וכן ייצור הורמונים מסוגים שונים. אחוז גבוה של כולסטרול מיוצר בכבד (כ-75 אחוזים ממנו) וכ-25 אחוזים שלו מגיעים מהמזון ונספגים במעי. 

בדיקת דם – כדי לקבל מידע על שיעור הכולסטרול בדם

כדי לקבל מידע על שיעורי הכולסטרול בדם יש לבצע בדיקת דם, במסגרתה נמדדת גם רמת השומנים בדם. בדיקה זו מומלצת מאד הן לנשים והן לגברים ולפחות אחת לחמש שנים (לגברים מומלץ לבצע אותה החל מגיל 35 ולנשים החל מגיל 45). רמות גבוהות שלו בדם יכולות לגרום למחלות לב וגם למחלות כלי דם. ולכן היא הכרחית, כאמור, החל מגיל מסוים בכל הקשור להנחיות הבדיקה: נדרש לצום לפני הבדיקה במשך 12 שעות, שתייה של מים מותרת ואסור לבצע אותה אם נוטלים אופטלגין במהלך 24 השעות בטרם הבדיקה. ערכים תקינים הם ערכים שנמוכים מ-200 מיליגרם, ואילו ערכים שאינם תקינים יהיו גבוהים מכך.

כיצד מוגדרים שני סוגי הכולסטרול בדם ומה הם ההבדלים ביניהם

מכיוון שהכולסטרול איננו מסיס במים הוא זקוק לנשאים, שיעזרו לו בשעה שהוא נע בזרם הדם. נשאים אלה, המכונים "ליפופרוטאינים", מגיעים בכמה סוגים. LDL הם אלה שנמצאים בצפיפות נמוכה ומכונים "הכולסטרול הרע", ו – HDL הם אלה שנמצאים בצפיפות גבוהה ומכונים "הכולסטרול הטוב". רמות ה – LDL משמשות כמדד להערכת מצבו הבריאותי של האדם וכן הסיכוי שלו לחלות במחלות כלי דם ומחלות לב.

איך אפשר להשפיע על סוגי הכולסטרול בתוכנו

על מנת להימנע מערכים גבוהים של הכולסטרול, חשוב, ובייחוד כאשר ישנם גורמי סיכון נוספים, ביניהם השמנת יתר, לחץ דם גבוה, מחלת לב במשפחה וגם עישון, להקפיד על פעילות גופנית לפחות שלוש פעמים בשבוע במשך 60 דקות בכל פעם וכן לצרוך מזונות שטובים וחיוניים לנו. כדאי לשלב בדיאטה ירקות, פירות וגם דגנים ולהפחית במזונות עשירים בשומן מן החי, כמו מוצרי חלב עם יותר מ-5 אחוזי שומן, בשר, שוקולד, גבינות ועוד. 

אורח חיים בריא וטיפול תרופתי – כדי להתמודד על המצב

ישנם רבים הסובלים מכולסטרול גבוה למרות השינוי שביצעו באורח החיים. במקרים כאלה טיפול תרופתי הוא הכרחי, והוא כולל תרופות ממשפחת הסטטינים. תרופות אלו מפחיתות את ערכיו של הכולסטרול הרע ומעלות את ייצורו של הכולסטרול הטוב. בכל מקרה, מומלץ מאד להיוועץ ברופא המטפל כדי לקבל את המענה המתאים. 

השאר תגובה